Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура"
откъси
от книгата THE COMING BOOGIE - WOOGIE
first
published 2012 by Mychoreography
in
collaboration with: University of Dance and Circus Stockholm,
MDT
Stockholm, Performing Art Forum
Supported
by Swedish Research Council
превод Галина Борисова
3 част
how to disappear completely
and never be found – как
на изчезнем напълно и никога да не бъдем намерени
„How to disappear completely and never be found“ е книга на Doug
Richmond издадена през 1985г., това е пътеводител,
чрез който да започнем изграждането на нова идентичност. Книгата е определена
като „най-хубавият наръчник на пазара“.
Тя има подзаглавие “Планиране на изчезването, уреждане на
нова идентификация, намиране на работа, псевдо окис” (да създадем
впечатление, че сме мъртви); и още книгата предлага метод за изчезване, когато
приемаме самоличността на мъртъв човек с подобни жизнени статистически данни и
възраст, и също така включва и раздел за избягването на пробен период, който
поради възрастта на книгата, вече не може да бъде полезен или приложим.
Как на
изчезнем напълно и никога да не бъдем намерени е била и артистична стратегия на Lee Lozano, за направата на нов проект Exit, ефективна независимост от материалността. Може да
е било опит за създаване на най-радикалния обрат срещу обектното изкуство и продукции. Ефективността е била
негативна и е запазена само сред някои артистични среди в Ню Йорк с обширни
спекулации за причините или мотивите. Тези спекулации може да се преодолеят
само с ретроспективно изкуство PS1, 2001.
immunity of art – имунитет на
изкуството
Имунитетът на
изкуството е стремеж за излизане на изкуството извън сферата на
представителството и е стремеж за влизането му в сферата на действието.
Действието може да е каквото искате да бъде. Но действие не на представянето, а
на самото действие. В политико-юридическият език, имунитетът се отнася до
временно или окончателно освобождаване от страна на субекта по отношение на
конкретни задължения или отговорности, които при нормални обстоятелства биха се
обвързали един с друг. Имунитетът на изкуството се отнася до артистичните
работи в сферата на изкуството, изключвайки задълженията и пасивите на които са
подложени други сфери на обществения живот. Имунитетът на изкуството е синоним
на Троянския кон, хипер камуфлаж и враг на всичко.
Knowledge facilitation - улесняване на познанието
Улесняването на познанието е
съвкупност от известни процедури и операции, предлагащи или предоставящи
съществуващи, установени и често оторизирани знания. Улесняването на познанията е често срещано нещо за институции като музеи, училища,
ръководствата, Холивуд, хореографията, съвременни университети. Улесняването на
познанията e някаква ефективност по отношение на
ученето и възпроизвеждането. Често е задоволително или дори желателно, например когато
се придобива шофьорска книжка, при работеща машина, свързана с безопасността и
т.н.; тъй като улесняването на познанието често се идентифицира с оптимизиране,
неговата злоупотреба често е свързана с по-сложни от необходимите процеси,
извличане и т.н., което често е свързано с икономически интереси.
knowledge production - производство на знания
Производство на
знанието е придобиването на предишни не актуализирани знания
или появата на досега неизвестното в реалност. Това е
придобиването на знание. Създаването или
по-скоро ставащото или възникващото не може да бъде умишлено задействано, не
може да бъде протоколирано, произведено и въпреки това - не е достатъчно да
седнем и да изчакаме нещо да се появи. Производството
на знания може да се осъществи с редица вариации само чрез
създаване на поредици и серии връзки, препятствия, ремикси, рикошети,
пресичания - списъкът може да бъде дълъг; с други думи, понятия в дельозийското
усещане за думата или машинното сглобяване в разширения смисъл на Жил Дельоз и
Феликс Гатари. Концепциите и механичните асамблажи
винаги са конструирани по начин, по който един изход може да бъде оценен само
до известна степен и те имат мистичната характеристика, така че след като могат
да бъдат завършени или резултатът да бъде осигурен, те стават безполезни. Производството на знания не може да бъде
институционализирано и/или пък институциите да могат да осигурят място за
евентуалната поява. Производството на
знания предполага някаква неефективност или прекомерна безполезност. Тя не
може да бъде измерена или оценена, няма планиране; производството на знания е точно това, което светът (капитализмът)
изисква от индивида, образованието и изследванията. Производството на знания не е задоволително и рядко е желателно,
тъй като в повечето случаи това е дразнещо, подобно на опитността от ухапване
от насекоми или песен, която се е забила в главата ни. Производството на знания може лесно да бъде злоупотреба, например
като извинение, без да имате представа; да бъдете мързеливи, да бъдете артист,
да се занимавате с изследвания, и т.н. Образователните институции често правят
грешки, като например приравняване на производството
на знания с личната работа (личното няма нищо общо с производството), с
откритост (производството на знания е свързано повече с ограничения, отколкото
със свободата на избор), с честност (производството на знания изисква човек да
се изправи), с прозрачност (производството на знания по дефиниция е замъглено,
непрозрачно и неясно), със съчувствие и безгрижност (това е просто толкова
прецакано), с тялото (танцови хора OMG) и много други такива неща. Производството на знания е това, което
запазва всичко, за добро или лошо, това е болката и страхът от промяната,
блаженството на трансформацията или оргазмът и смъртта, това са чудесата на
света и ужасите на унищожението. Производството
на знания не задържа никого.
Няма коментари:
Публикуване на коментар