сряда, 2 януари 2019 г.

Тhe art of making dances и други бездни и трактати

8 част

that should be me - това трябва да съм аз

Силното усещане за разочарование и тъга или самонадеяност, които се случват, когато виждаш нещо успешно или невероятно, което мислиш, че можеш лесно да намериш, но го нямаш. Това също е и песен на Джъстин Бийбър.

снимка: интернет

abyss - бездна

Не се бийте с чудовища, за да не станете чудовище, и ако погледнете бездната, бездната също гледа във вас.
Фридрих Ницше

снимка: интернет

the art of making dances - изкуството да правим танц

Тhe art of making dances е публикувана за пръв път през 1958г. след смъртта на Дорис Хъмфри. Книгата се състои от изчерпателна и еднакво субективна кодификация на хореографската композиция и метод на позите, поставянето на сцена, изборът на музика и тема, подходящи за балет, обучение и подготовка. Тhe art of making dances свързваме с голямата традиция на наръчниците или трактатите, в основата на които се корени quatrocento, където аматьорът е ръководен от артистична практика, която го насочва към направата на "добро" произведение на изкуството. Тези традиции бяха закотвени в естетическа парадигма, фундаментално различна от тези, разработени през 18 век, напр. при Александер Баумгартен и по-късно при Имануел Кант, което също е причина за техния спад. За трактатът може да се каже, че принадлежи към пред-капиталистичната естетика, където оригиналността и индивидуалността са разположени по различен начин - естетична парадигма, в която занаятът и уменията са били най-централно нещо.

снимка: интернет

Любопитно е, че танцът придобива своя трактат, повече от 200 години, след като естетиката е преработена (днес бихме казали реконструирана), за да се вмести и напасне към буржоазния начин на живот, две години след смъртта на Джаксън Полък, т.е. когато живописта е завършила де-териториализацията на конвенционалната и основна техника. Точно в момент, когато танцът и хореографията определено се връщат към класическите критерии в търсене на консолидация. В този смисъл, можем да кажем, че е възможно книгата на Хъмфри да се разглежда като един вид противопоставяне на един по-радикален модернизъм, за да се обърне към една по-нова и новаторска пост-модерна традиция в танца. Книгата на Хъмфри не е очакване, а по-скоро реквием. Като изключим простото желание на Хъмфри да предаде знанията си на по-младите хореографи, тя съзнателно или не, съумява да впише танца в трактатите. Това може да не е толкова видимо, но всъщност е много важно, поради споменатите две причини.

Танцът е бил ефимерно изкуство, форма която е трудна и преходна, която трудно се улавя или документира, неговата особеност към тялото, измамата, която изразява и липсата на подходяща композиционна семиотика, прави танцът изразителен, но той става практика, подчинена на другите форми на изкуството. Това вписване и регистриране към традициите и каноните, разработени и коагулирани от мъжки пол християнски, хуманистични, евро-и логоцентрични дискурси. С други думи, чрез опитът на Хъмфри да укрепи позицията на танца и това, което наистина се случва, е, че тя всъщност сътворява хореографията. Книгата на Дорис Хъмфри е забавна и полезна, въпреки, че не ни учи как да правим хореографии. Авторката се идентифицира с по-ранните модернистични дискурси и актуализира артистичните продукции чрез значими композиционни инструменти, както и прилага до някъде Евклидовата геометрия при композирането.
Тhe art of making dances e книга, която става учебник. Тя задава въпроса: Какво е да създаваме танци? И предложението е да правим хореографии. Хъмфри тавтологично си задава въпрос: Какво е танцът? Не е ли това, което хореографията прави? Или с други думи танцът е това, което е, това което разпознаваме като танц, и в този случай (при Дорис Хъмфри) това е концертният танц. И този танц е проблематичен по много причини. Питаме се, дали инструментите ни водят в една посока, или може да се отиде и по-надалеч. Инструментът може да не е посочен, но въпросът е, дали трябва строго да се отива в една посока, тъй като самият инструментариум също ще се възползва от това да бъде инструмент и заедно с правилата от геометрията, където съществуват безброй много прави, ще имаме безкрайни възможности; докато правилата на Хъмфри стават някакво „избавление на изкуствата“, тъй като ако получите някакво отклонение от правилата – то такова отклонение в дългосрочен план ще подслони и подкрепи и двете - и танцът и хореографията.
Книгата ни предлага да се задържим в семейството, семейство което е напълно нормално, но също така погребва и скрива добре обозначени нарушители. 
откъси от книгата THE COMING BOOGIE - WOOGIE
first published 2012 by Mychoreography
in collaboration with: University of Dance and Circus Stockholm,
MDT Stockholm, Performing Art Forum
Supported by Swedish Research Council
превод Галина Борисова
 
Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура

                                                                                                                         





 


Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...