Когато
виждаме, че студентите които обучаваме не са по-свободни и
по-изобретателни от нас, трябва да се запитаме защо се е стигнало до
това заключение?
Когато учителят иска неговите студенти да са като него, трябва да се запитаме за характера на учителя.
Когато няма нови тенденции в изкуството, трябва да се замислим как живеем.
Нов танц можем да наречем само тогава, когато нещо още не е станало тенденция.
Мълчанието и паузите между движенията според мен са най- големите постижения в танца.
Разгадаването на скрити смисли и символи, които движенията биха могли да съдържат, ме кара да бъда много внимателна в тяхното използване. В настоящето се опитвам да бъда максимално документална, в близкото минало бях достатъчно поетична, а в по-далечното отминало време личната ми преценка за моята работа се свеждаше до това - да не повтарям модели и образци, които бях виждала или които си представях, че може да съществуват.
Когато
през 2001г. в Берлин ме попитаха защо правя такива спектакли,
отговорът ми беше: «Правя това, което в реалния живот не бих могла да
направя. Изкуството е моята неосъществена реалност». И сега бих
потвърдила тезата, че правенето на нереалистични спектакли чрез
реалистични методи е по-приятно, отколкото правенето на реалистични
спектакли чрез нереалистични методи.
Кога
трябва да спрем да танцуваме? Когато има реални причини за това? Кои
биха могли да са тези причини: умора; отегчение; физически травми;
психическо напрежение; изчерпване на потенциала, мизерно заплащане,
творческа неудовлетвореност; прекалена ангажираност; жертване на личното
време; среда, която не ни възбужда и стимулира; изтощение от постоянно
доказване; прекалено ангажиране с проблема; размиване границата между
реалното и фантазираното; възрастта и т.н. Не мога да отговоря защо
толкова двигатели не могат да задействат спирането и слизането от
сцената “безболезнено” на много танцьори, балерини и балетисти? Може би
логиката и съзнателното анализиране не биха дали отговор на дилемата
кога да спрем. Дали пък да не приемем тезата, че тялото само по себе си
понякога надделява духа и енергията в него? То винаги има нужда да се
движи. До момента на замирането му.
Да
се задвижи опитът е повече от това да се задвижи материята. И съответно
да се задвижи наследството е по-трудно от това да се задвижат хората.
По-директно казано, опитът има значение. Годините само го доказват.
Няма коментари:
Публикуване на коментар