Импровизация
Предложения и методологии
През раните 90-те години на миналия век преподавах импровизация в театралния департамент на Нов Български Университет повече от 10 години. Наблюденията ми върху студентите и работата ми с тях ме накараха да анализирам направеното и да създам някаква методология за структуриране на задачите и определянето на някакви правила, ако въобще правилата могат да бъдат общовалидни при импровизиране. Ограниченията водеха до по-лесно разглеждане на проблемите в дълбочина, като при свободната импровизация можехме само да прегледаме набързо повърхността на много неща в тяхната поредност.
Ето до какви изводи стигнахме през годините:
При танцът движенческата импровизация е прелюдия към хореографията.
Имаме два вида импровизации: структурна и напълно свободна.
СТРУКТУРНА ИМПРОВИЗАЦИЯ
1. Импровизацията обслужва много лични и танцови нужди.
2. Опознаваме самите нас, едно от най-съществените функции при импровизирането.
3. Използване на собственото въображение.
4. Импровизацията помага да се намери хореографски материал, въпреки, че 90% обикновено изхвърляме.
5. Тялото има начин да се справи с намиране на свежи неща, за които интелекта не би могъл и да помисли.
6. Колкото повече импровизираме, толкова повече имаме шанс за оригиналност.
7. Импровизацията е агент на движенческата чувствителност. Тази чувствителност е възможна само когато се концентрираме напълно в настоящия момент на импровизиране и сме напълно в това, което правим.
8. Ние сме напълно концентрирани - когато умствената и телесна функция са заедно в даден момент.
9. Импровизацията може да достигне артистичен статус. В началото може да съдържа клишета, динамична неяснота и очевидност.
10. Импровизацията се случва, когато се допусне да се случи нещо.
11. Няма правила за импровизиране. Няма две импровизации, които да си приличат. Оставяме се на чувства, интуиция и спомени.
12. Мислейки интелектуално – това е бедствено за импровизацията, това убива спонтанното действие.
ГРУПОВА ИМПРОВИЗАЦИЯ
13. Груповата импровизация ни обогатява хореографски. Трябва да открием нашето собствено тяло и въображение, без да се разсейваме от останалите, но и да реагираме на всичко, което е около нас.
14. Трябва да сме наясно къде сме сред другите, къде са другите в околната среда, и да бъдем наясно с цялата ситуация.
15. Трябва да сме нащрек с динамичните промени, с движенческите промени и качествените такива, както и въобще с всички промени от всякакъв абстрактен елемент.
16. Съотнасяме се към всички промени като сме в контраст с тях или ги следваме.
17. Няма правилен път да се реагира, има много пътища, които са по-добри и ние трябва да се научим да ги разпознаваме.
18. Мотивациите за импровизиране са толкова обширни, колкото и живота.
19. От естествения ни опит, човешкото ни съществуване има продължителни двигателни реакции и приспособления към околната среда; светлина, звукове, предмети, цветове и други, както и към човешки същества около нас. Какво знаем за нашия опит, и можем ли да предизвикаме нов такъв.
20. Съотнасянето към пространството, времето и енергийните елементи.
Всичките тези елементи, правила и методологии ни дават неограничен ресурс за размери, форми, цветове, сила, тежест и други качества за изследване. Импровизацията ни дава поне 5 пъти повече будност за света около нас.
Импровизация с предмети
Разглеждаме размери, тежест, форми…Например използваме стол. Запомняме формата му, разположението, отношението му с околната среда и човешкото присъствие, какви са възможностите за ново аранжиране, нови отношения с предмета и хората около него…
Импровизация с костюми
Използваме различни дрехи, обувки, шапки, хавлии, тесни или големи размери, отново разработваме отношението ни към тях…
С подпори
Използвайте пакети, куфари и други налични предмети, забравете техните функции и ги използвайте абстрактно…
Звук
Заслушайте се в дишането, завъртете се няколко пъти, вслушайте се в звуците, преувеличете ги, удължете ги, използвайте и звуците от стъпките ви, скачайте тихо или шумно, използвайте музика, опитайте се по различни начини да я разчитате, използвате или игнорирате…
Импровизации с хора
Трябва да откриете, че реакциите ви към другите хора са един от най-вълнуващите фактори. Отношенията с хората могат да произвеждат неизчерпаем обем от връзки, взаимоотношения и реакции…
Всичките тези правила са безкрайни, добре е да ги записвате, описвате и изследвате.
Опитайте се да постоите без да мърдате, оставете се да бъдете задвижени от импулси, които да ви се случат спонтанно, не натискайте нищо, оставете се флуидно, спокойно и естествено да съществувате, когато времето е безкрайно и се е проточило, и можете да се насладите на всичките задачи, които си поставяте пред вас, като не забравяйте да ги анализирате след като нещо ви се случи.
Импровизирането е начин да напреднем, преди да структурираме хореография, където изборът и фиксирането са реакция на интелекта, когато всеки е отговорен за избора си.
Няма коментари:
Публикуване на коментар