вторник, 15 март 2011 г.

Танцови представи и артистични предпочитания

Автор: Галина Борисова
Раздел: Изкуство - други
Издателство: Нов български университет
Народност: българска
ISBN: 978954535100
първо издание, 2011 год.
меки корици, 408 стр.
Цена: 17,00 лв

http://knigabg.com/index.php?page=book&id=24522

През последните двайсет години събирах хаотично доста материали, публикувани в специализирани списания и книги ла танц, излизали след 1960 г.
Срещите ми с артисти като Луиз Бедард, Ксавие лъо Роа, Дейвид Замбрано, Джорди Кортес Молина, както и с по-старото поколение хореографи и танцъори като Ана Халприн, Мърс Кънингам, Лиза Нелсън и други, насочиха моето внимание към един по-деликатен поглед и аналитичен подход към танца. Разбирането ми за това какво е танц непрекъснато се променяше. Неговото разнообразие от техники и методи ме макара да се заема с настоящата книга. Въпреки че през раните си години на обучение изучавах класически танц, сблъсквайки се по-късно практически с модерни танцови техники, започнах да уважавам различността, индивидуалността, особеното, кривото, а в последно време даже и "непрофесионалното".

Настоящата книга има за цел да запознае читателя с многообразието от артистични предпочитания или дори да промени консервативните ни автоматични представи за танц.
Веднага след димпломирането си в Националното хореографско училище в София имах възможност да преподавам. Работих предимно с драматични артисти, които имаха интерес към физическо изразяване и уважаваха тялото и неговия потенциал. Започнах да преподавам, като смесвах всякаква информация и техники и като че ли "мутирах", непрекъснато експериментирайки с различни сценични форми, техники и методи, за да мога по-късно да филтрирам наученото и подредя информацията.
Оформи се безкраен пъзел от предпочитания за танц, лични интерпретации и представи. Не беше лесно да се убедят по-консервативните, че нещо може да се направи и по друг начин. Интуицията беше единствената ми защита в началото. Натрупах познания и практика, които се реализираха в различни представления, репетирахме в пространства на болници, фоайета и коридори, понякога нелегално приютени от приятели и симпатизанти. Оказах се без постоянна работа, но свободна да върша това което ми харесва. Постепенно се оформиха "два лагера" - на тези, които искаха да променят системите и тези, които използваха системите като ги повтаряха до втръсване. Създаването на митове и легенди е много по-лесно от развалянето им. Все още имам усещането, че историята ни дължи обяснения. И ние сме тези, които трябва да преразгледаме фактите отново.

В моите текстове и в преводите, които направихме заедно с Ангелина Георгиева и Мирослава Мариянова, ще намерите откровения за танцови предпочитания, артистични представи, критики на автори, анализи и обяснения на танцови практици и теоретици, допринесли за развитието на модерния и съвременен танц в Америка и Европа. Текстовете не са подредени хронологично нито претендират за изчерпателност, по-скоро насочват вниманието към детайли и специфични моменти, довели до значителни промени.

Книгата включва част от личните ми архиви, събирани след 1985 г. Работата ми по подготовката и издаването й продължи повече от две години, надявам се за вас - читателите, тя да е повод за размишления, споделяне на знания и оценяване на направеното от другите. Смятам, че всяко лично мнение има значение за общата история, която градим съзнателно или несъзнателно всеки ден.

Единственото, което ми принадлежи е моето тяло. Желанията ми често изневеряват на разума, съзнанието ми излиза извън пределите на очакваното, действията ми често са извън контрол. Единственото което винаги е с мен - е моето тяло. Такова, каквото е. Понякога живо и красиво, понякога отмаляло и грозно. Но аз го обичам и никога не мога да му изневеря.

Танцът, който ми отне и даде толкова много. Посвещавам този труд на баща ми, който не можа да види нито един мой танц.

Галина Борисова

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...