понеделник, 9 ноември 2020 г.

Коста Каракашян отговаря на въпроси

 Въпроси на Галина Борисова към Коста Каракашян


Коста Каракашян

 

 

1.     Интересуват ли ви човешките отношения в кризисен период на извънредно положение? Имате ли някакво наблюдение? Промени ли се нещо между общуването ни?


Интересува ме промяната в отношенията между хората откъм комфорт и топлина (как се поздравяваме, дали се прегръщаме, дали пазим дистанция, т.н.). Отбелязвам, че напук на всичките предупреждения от реална опасност, хората приемат физическото си поведение като някаква фундаментална част от себе си, която не търпи контрол или ограничения. Забелязах, че хората са станали по-дръзки да се прегърнат и потупат по рамото, сякаш да си кажат, че всичко е окей.

 

2.     По време на физическа изолация, как използвате времето?


Използвах времето да помисля за целите и проектите, които са ми важни и отпаднаха тези, които бяха по-имиджови, за да останат тези, които наистина са ми интересни. Използвах времето на първо място да монтирам разни видеа експерименти и лични проекти, които изискваха спокойствие и усещане за игра, а не за създаване на продукт. След това се втурнах и в онлайн преподаване, което беше изненадващо приятно и естествено.

 

3.     Онлайн комуникациите правят ли ви по-щастливи или по-нещастни?


Аз съм голям привърженик на онлайн комуникацията и редовно си пиша и сътруднича с артисти, с които съм се запознал в
Instagram и не сме се виждали на живо. При мен промяната беше във времето, което обръщам на тези контакти, защото изведнъж нямаше толкова проекти, които да консумират времето ми и всичко мина онлайн. За мен предимство беше, че отпаднаха някои несъстоятелни срещи на живо.

 

4.     Кое артистично събитие или акт по време на извънредното положение ви впечатли? Ако да-споделете опита си.


Нямаше някакво артистично събитие, което да ми направи впечатление откъм иновативност. Много от нещата губят силата си, когато просто са заснети и излъчвани. Може би най-интересното от този период беше присъствието ми на сватба по Zoom!

 

5.     По време на кризата с пандемията  covid 19, много артисти представиха своите  красиви „образи“ онлайн, но изразителните им лица не създадоха определен контекст. Нулево обяснение защо го правят, за да можем след време да знаем какво е ставало. Вие как се отнасяте към такава активност? Участвахте ли в нея?

 

Не съм сигурен точно какво означава „своите красиви образи“, но аз го възприемам като някакво симулирано и показно чувство за нормалност, сякаш всичко е наред. Забелязах, че много артисти се опитаха да се разминат с минимално адаптиране към новата среда, а всъщност тя изисква оригинален подход. Видях, че много хореографи се впуснаха в създаването на танцови филми без ясна идея как точно камерата променя работата им и как може да я направи по-силна.

 

6.     Какви са плановете ви до края на годината?

 

Започнал съм работа по моноспектакъл с продължителност, който се надявам да има своята премиера в София през ноември в едно ново алтернативно пространство – The Steps. Ще е голямо физическо предизвикателство, така че започвам да тренирам тялото си интензивно.

 

7.     Как си представяте 2021 г.? Ще се променят ли темите, които ще интересуват артистите? Предполагам много хора ще създадат произведения, свързани с кризата от март 2020, как се отнасяте към работене в такава посока и ако да-защо?

 

Със сигурност голяма група артисти ще представят работа вдъхновена от пандемията и настъпилата изолация. Както при всяка друга тема, ще видим по-силни и слаби интерпретации, но от историческа гледна точка виждам смисъл да бъде документиран този период. Импулсът на всички хора е да чакаме и да се надяваме за ваксина – в момента, в който това стане, ще забравим набързо за страха и тази наложена върху нас пауза. Като артисти можем да допринесем един ценен и сетивен прочит на сегашната ситуация.

 

 

Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура

                                                                                                                         

 

 

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...