неделя, 2 декември 2018 г.

7 част - структури, идеологии и успех


 проект "Това е всичко" снимка: Виолета Апостолова

structure- структура

Структурата е неизбежна необходимост. Не можем без нея; тя ни дава форма, взаимоотношение, раздробяване, конструкции, спецификации, сложност, класифициране, екстензивност, ексцентричност, естетически подход. Говорим за структура на тялото, структура на хореографията, структура на сцената, структура на презентацията и даже за структура на сдържащия поглед.

Какво е структурата за съвременния танц? Това някаква свободна форма ли е, включвайки  всичко и описвайки нищо, което е природата на съвременния танц? При танца и хореографията, структурата е противоречива унификация на механичното и на органичното. Механично, защото се занимава с елементи и органично - защото тя расте и се оформя от структурата чрез езика на самото произведение; пространствено, политическо, концептуално, локално и т.н. Хореографията не е ли производство на структура за изчезване? Каквото и да е, каквото и да стане, тя ще се разпада. Танцът не остава, остава производствения механизъм, например: подкрепата на държавните структури и театри при системата в Европа; при частно спонсорираните начинания където и да е; при фестивалните базари, които изискват някакво съдържание; всяка стая изпълнена с представяния, всяка кухня, коридор, улица или танцово студио, всичките тези места, където може да се случи структуриране.

Структурата е стратегия. Тя винаги ни влияе. Ние също й влияем. Ние оперираме чрез нея, както и тя оперира чрез нас. Това зависимо обстоятелство гарантира нейната невидимост или видимост. Невидим е опитът, когато преобладават механизмите, които позволяват нейното производство. Структурата става видима, когато един от тези елементи е достатъчно дълъг или повтарящ се, за да възприеме логиката, или когато структурата се излага умишлено или по погрешка. Вие създавате структура и после я пълните със съдържание, или започвате с някаква идея и после изграждате някаква структура на това съдържание? Структурата се стреми към материал. Материалът се стреми към структура. Те не могат да съществуват поотделно и си влияят един на друг.

Идеологиите произлизат от структури. Структурите произвеждат идеологии. Структурата е дисциплина. Дисциплината е структура. Структурите са техника на организиране.  Организирането на тялото във времето и пространството е техника, структуриране, но също и танц и хореография. Криейки се в архитектурата и в някои други интересни военни действия, структурата е тайна. Тя е най-личната и интимна логика. Структурата е амбиция и желание. Тя е стратегия. Стратегиите произвеждат структури. Структурите харесват всеки атом, от който те се оформят и композират. Структурата става стил.

success успех

Пословична идея за успех е да придобием нещо желано, планирано или опитно. Може би това е натрупването на слава или просперитет, ако някой е дълбоко загрижен за валидирането ни от външната среда/общност. Размерът на този успех може би определя дали сме или не сме успешни.
Не е ли мит да се каже, че артистичният успех е възможен само при някакви възможни обстоятелства или ангажименти, които ни обсебват. Хората ще потърсят успелите за напътствие, тъй като успехът подсказва идолопоклонството. Успехът на индивида не може да допусне или покаже уязвимост. Успехът винаги е желан и ценен, както и той произвежда фалшива йерархия. Да инвестираме в успех, значи и да инвестираме в насилствен комуникативен акт, който настоява, че едни идеи са по-добри от други. Успехът е и някаква илюзия за стабилност, външно коституирана между обществото и самите нас. Успехът е супер его, той е необходим за тема на разговори по време на вечеря, погребения, от представянето ни в интернет и е ок за класните стаи. Но ако някой иска да е наистина успешен, трябва да преодолее себе си. Може би не трябва да се захващаме за терминологията, а просто да кажем, че успехът е резултат от всякакви външни видове опити. Успехът се случва, когато хората престанат да се крият от страх и дават преценки, когато проявяват уязвимостите си и наистина работят много сериозно за своите идеи, за да създадат след това една платформа за споделен опит. Участието е отговорност и отговорността произвежда успех.

Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура

                                                                                                                         
откъси от книгата THE COMING BOOGIE - WOOGIE
first published 2012 by Mychoreography
in collaboration with: University of Dance and Circus Stockholm,
MDT Stockholm, Performing Art Forum
Supported by Swedish Research Council
превод Галина Борисова

-->

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...