сряда, 13 февруари 2019 г.

10 част - транспозиция, полезност, стойност, видимост


10 част

transposition instead of translation - транспозиция вместо превод

Най-важното нещо на един контекст към друг е да не се опитва да репродуцира или показва същото съдържание или пък да развива нещо наподобяващо. Може само да придвижи същият резултат или да се опита да продуцира чрез друг метод, да направи същото, но с различно значение. Може също да е дуетен метод или очакван резултат, който не пасва.  

 Xavier le Roy "Продукт на обстоятелствата"

unison – унисон

„Унисонният танц винаги работи“.
Александър Екман

useful – полезно

Лесно е да сгрешим дали нещо е полезно или не е. Много често си мислим, че нещо ще е полезно за бъдещето, но това не е така. Или пък понякога си мислим, че нещо което сме правили преди и сме изхвърлили, може днес да ни е полезно. Научавайки се да направим нещата полезни без значение какви са, е умение.
Представленията се правят, за да се представят на другите, или по-точно другите да имат специфичен опит, който представлението предлага. Това не означава, че после тези зрители ще ползват този опит за нещо друго. Когато пием вода, ние задоволяваме жадността. И когато публиката не е задоволена, е трудно да обвиняваме другите, защото тази публика ни е била полезна. И ако мислим за това по време на периода на приготовлението, ние няма да произведем нищо по-добро. Въпроси като: „Какво публиката ще си помисли, какво очаква? Ще продадем ли проекта? Дали хората ще се забавляват?“ – ако мислим така, не е много продуктивно, нито по този начин се създава някакъв обмен. Никога да не се пита дали нещо ще е полезно за хората.


use value of a performance – използвайте стойността на представянето

Използването на стойността на представянето е идеологически безполезно, тъй като така или иначе вие правите нещо, защото това ви доставя удоволствие, обогатява ви или ви прави по-богати. Такова използване на стойността, в смисъл, че я идентифицирате с нейната обмяна при комуникации; икономиката на социалните практики”, където паричното понятие (капитал, пари, инвестиции) и социалната стойност (образование, креативност) се преливат едно в друго и определят взаимно своето съществуване. Натрупването на културен капитал е тясно свързано с това да имаме и да създаваме субективен опит. Взаимозависимостта на богатото и културното или социално признатото поведение, създава нова форма на представителност, която може да се счита за все по-повсеместна при неолиберализма. В тази ситуация може да е полезно да се говори за използването на стойност на представянето като опит, който е несменяем, т.е. не може да се превежда в културен капитал, така че в известен смисъл при такова използване и употреба, придобиваме "отрицателна" стойност.

Mary Wigman/Мери Вигман

visibility – видимост

Ако заобиколим идеите на публиката и техните очаквания и въпроси след представленията, ето един списък, който публиката може да види и разбере как е протекъл процеса, за да се получи този специфичен проект.
·       Продължителност на процеса
·       Бюджет
·       Отношението между самите изпълнители и по-специално между хореографа и изпълнителите
·       Метод на работа; импровизация и практика, където някои неща се повтарят, за да се запомнят
·       Отношението ни към традиционния танц като естетически избор
·       Идеалистичен (балет), емоционален и изразен ( Мери Вигман), хуманен и изразен (Пина Бауш), строг/решителен и сексуален (Охад Нахарин), ежедневен (Ивон Рейнър), съотнасящ се до някакъв дискурс (Ксавие Льо Роа).
·       Отношението на публиката и как тя се позиционира във взаимоотношението с представлението
·       Отношението на артистите към обществото, кои са тези хора, които идват да ни гледат
·       Какво продуцира всичко това

 Pina Bausch/Пина Бауш

откъси от книгата THE COMING BOOGIE - WOOGIE
first published 2012 by Mychoreography
in collaboration with: University of Dance and Circus Stockholm,
MDT Stockholm, Performing Art Forum
Supported by Swedish Research Council
превод Галина Борисова
Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура

                                                                                                                         

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...