неделя, 3 март 2019 г.

Ива Свещарова в интервю с Галина Борисова



Бихте ли споделили защо още сте любопитни в произвеждането на представления, да споделите нещо конкретно, около което се занимавате в момента? Може да формулирате интереса си и желанието да работите в едно изречение?


Предизвикателството, през което се преминава по време на един артистичен работен процес е може би основен тласък, захранващ желанието ми да продължавам да се занимава с правене на представления. Всяка работа върху ново представление е навлизане в пространство, което няма очертани граници - то е безкрайно и неизвестно, плъзгаво и клатещо се. Нещо като ризоматична мрежа от възможни препратки и взаимоотношения.

Ива Свещарова, "Произведени за щастие"  снимка: Фото-корпус Мериан Николова
 "Произведени за щастие"
снимка: Фото-корпус Мериан Николова

   „Някой прави нещо на сцената и публиката го гледа – така е в повечето случаи при конвенционалния театър, най-популярната форма която наблюдаваме от доста години. Има разбира се и други опции, но тази ситуация доминира продължително, и все още може за някои да е интересна. В този контекст са направени много представления и няма нито едно представление, което да е перфектно. След едно такова представление вече не е необходимо да се правят представления“. Вие обаче се интересувате по-скоро от проблематизирането на театъра (сценичните изкуства като цяло и ако не ги разделяме на жанрове, да го наречем просто театър)? Какво е отношението ви към проблематизирането на театъра и проблематизирането даже на пространството, където може да се случи театър? Имате ли някакви точно изяснени стратегии, или просто интуитивно правите това, което правите?

Имам няколко опита с представления, направени извън театрални пространства (плувен басейн, стара фабрика за брашно и изоставена гара). Препятствията и предизвикателствата, които предлагат такъв тип места, могат да подсилят и надградят, очаквано или неочаквано, драматургичната структура на материала, а естествената им среда да подсили визуалността - разбира се, има и още много допълващи фактори, но и отнемащи. Въз основа на този си опит и посоката, в която работя през последните години, предпочитам да ситуирам работата си в театрални пространства. Нямам задръжки, поне в момента, към класическата форма: сцена – зала, изпълнител-публика. Колкото по-използвана е, толкова по-предизвикателна е за мен. Познатата форма е все още неизчерпана. Мисля образно и често развивам сценичния материал от конкретни образи, което предполага също използването на сцената като отделено пространство, за да може да се изолира материала от други външни елементи, несвойствени за него. А относно проблематизирането – това си е естествен резултат. Всяка една идея, развита в сценичен продукт е резултат на лично отношение към нея.

Ива Свещарова "Victory day"   фотограф: Ани Колиер
 "Victory day"
 фотограф: Ани Колиер

 
     До каква степен когато работите, позволявате на изпълнителите да имат свобода, как вземате решения при колективната работа, работата ви е по-скоро свързана с метода на отпадане, или с метода на допускане? Или просто работите като пинк-понк хореографирането/композирането?

Предпочитам работен процес, който се уповава върху „структурирана свобода” с определени правила и стратегии на работа.  

"Shame box" 
фотограф: Ани Колиер


   
      До каква степен при работата ви е важен процеса? Днес сме свидетели на радикална разлика между процес и продукт? Или мислите за всеки един от тях като производствена единица?

Натискът върху артистите да създават представления в условия, ограничаващи потенциала на задълбочена работа - поради слабо финансиране, липса на пространства или естетически сблъсък, наложи преосмисляне на режима на работа върху едно представление, неговите практики и контекстуализирането му. Мисля, че този дебат е по-актуален в западно европейски контекст. В България все още сме на етап, в който се радваме, ако получим някакво финансиране за артистичен проект. И както знаем, финансирането на независими проекти е изключително ниско, което моментално поставя „процеса” в категория лукс. Все още се борим с най-основните неща като липса на пространства за репетиране. През последните две години съм свидетел на множество проекти, които са създадени или в момента се работят в абсолютна истеричност поради липса на зали за работа. Как се отразява на един процес, когато артистичния екип трябва да се мести постоянно от едно пространство в друго? Как се отразява на процеса, когато се работи в пространство, което няма нужните условия? А когато падат репетиции, защото няма къде да се репетира? А когато едно пространство е малко, друго по-голямо? А когато е мръсно и студено? А когато трябва да се плаща наем за зала, а проекта няма и една стотинка за такъв разход? Как се отразява тази нестабилност върху процеса и екипа на представлението? Как се отразява на финалния артистичен продукт? Въпроси, да, много въпроси... Да искаш да работиш в нормални условия не е каприз, а естествена необходимост. Не се възприемам за жаба, която трябва да кряка и подскача в блато. Процесът е важен за мен, но за съжаление, той изначало е саботиран в контекста, в който работим.

Ива Свещарова, "Shame box"  фотограф: Ани Колиер 
"Shame box"
фотограф: Ани Колиер



   
      Ние не работим изолирани  и нашата практика понякога е свързана с отношението ни към нещо, към някого. Имате ли нещо конкретно, което ви кара да се противопоставяте, или по-скоро не ви интересува историческото наследство и вие дори „арогантно“ сте готови да предлагате актуализирането на нови композиционни инструменти? Къде се поставяте в безкрайните възможности: като нарушители, или като съграждащи? До каква степен сте радикални? До къде искате да стигнете?

Не работя през желанието да съм радикална. Фокусът ми е винаги върху материала, който работя. Интересуваме какви са му дълбочините, каква е проблематиката му, какви са му параметрите. После преминавам към етап, в който се опитвам да дестабилизирам очертанията му, за да насложа моето виждане и моите очертания.

"Shame box" Ива Свещарова и Вили Прагер
фотограф: Ани Колиер



       Нямаме синоним на съставната част мета. Нейното значение е зад, през, след или извън нещо. Кое от всичките представки ви е най-симпатично и защо?

              Извън нещо –то, защото е извън мислимото.

"Perfectly pink" Ива Свещарова и Виолета Витанова  снимка: Орлин Огнянов
"Perfectly pink" Ива Свещарова и Виолета Витанова
снимка: Орлин Огнянов

  

    „Не бихме искали да мислим метафората като репрезентация, а по-скоро като комуникация между две несъвместими системи. Метафората е буквално случването на нещо, което не може да бъде обяснено или разбрано, освен чрез самата метафора. Предполага се, че метафората представлява и двете страни, но не може да бъде разбрана и от двете, колкото са несъвместима и различни и двете страни“. Бихте ли споделили вие как се съотнасяте към метафората? Смятате ли, че я използвате във вашите работи или се стремите да се изразяване по-директно и документално (ако можем да се изразим така)? „Метафората се намира между и е съвместима с две несъвместими системи“, ако сте съгласни с такова твърдение, може ли да споделите повече за вашето отношение към метафората?

Конкретен интерес в работата ми е метафората за тялото. Каква е преносната употреба за тялото, аналогиите, сравненията и образното му пресъздаване.

"Perfectly pink" Ива Свещарова и Виолета Витанова  снимка: Орлин Огнянов 

"Perfectly pink" Ива Свещарова и Виолета Витанова
снимка: Орлин Огнянов

  

      Какво е положението ви към мулти възможностите? Ако мислим чрез противоположности и опозиции, вие на какво се противопоставяте? Ако предположим, че мулти възможностите се противопоставят даже и на самите себе си, кое е това нещо, с което бихте се занимавали за по-дълго време? (може да е тема, личност и т.н.)


Съвремието ни е белязано под думата „мулти” – в политически, икономически, артистичен и дори в личен план. Живеем във време, в което пикът на многобройния избор е в своя апогей. Това е блазнещо, но и плъзгаво. Важно ми е да следвам определена посока в професионален план и всяка допълнителна възможност за надграждане или преосмисляне на работата ми, бих го определила като ценно, а и дори необходими. Да се занимаваш продължително време с едно нещо е свързано с постоянно стимулиране на любопитството. Притъпяването му - би било пагубно, поне за мен.


"Perfectly pink" Ива Свещарова и Виолета Витанова
снимка: Орлин Огнянов


 
        Бихте ли изброили няколко артисти, които следите с интерес и на които симпатизирате?

Определено са много, затова ще споделя артисти, които по някакъв начин са имали въздействие или са представлявали интерес на проучване, свързано с предпоследното ми представлението „Съвършено розово” –  Анне Имхоф, Давид Лашапел, Хелмут Нютън.



 "Произведени за щастие"
снимка: Фото-корпус Мериан Николова



 
      Ако трябва да изберете къде да отидете в един определен ден, и ви се предлага избор от концерт, танц, театър, опера, на какво бихте отишли?


Избирам събитието спрямо настроението ми, когато имам възможност да избирам.

 
    Кой е вашият следващ проект, върху който работите, бихте ли споделили нещо повече за него?

В момента работя върху дуализма мекота-твърдост. Проектът е колективна работа между мен и немската артистка Роза Берман. Основен акцент е изследването на мекотата като качество, което е силно символично, и разбирането на мекотата като женска характеристика.

  "Victory day" 
Ива Свещарова, Вили Прагер и Галина Борисова 
снимка: Ани Колиер


 
     Какви са предимствата да се работи в България?

Ограничеността на възможности което те прави, понякога, неочаквано изобретателен, минималистичен в сценичния си изказ и гъвкав при вземане на решения. Иронично е, но това е реалността!


Текстът в този блог е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура

                                                                                                                         
-->

Няма коментари:

Публикуване на коментар

ПРЕДПОЧИТАНИЯ ЗА ТАНЦ блог платформа с финансовата подкрепа на Национален Фонд "Култура"

    Автор Виолета Витанова Виолета Витанова е артист на свободна практика в областта на съвременния танц и пърформанс. Завършва магистра...